מי גנב את הירושה שלי

סיפור מקרה בנושא חקירות הונאה

יו"ר עמותת "מתן בסתר", גבריאל לב ז"ל, היה אדם ערירי, שלו בת משפחה אחת- אחותו, גילה. לאחר מותו, גילתה אחותו, כי בקשה לקיום צוואתו של אחיה המנוח, הוגשה לבית המשפט באמצעות אדם זר- המוטב- שביקש להכיר בו כיורשו הבלעדי של המנוח, לכלל נכסיו, ששוויים נאמד בכ-10 מליון שקלים.

גילה פנתה אלינו בבקשה שנבדוק מיהו אותו מוטב זר.

בשלב הראשון של חקירת ההונאה, הוצאנו את כל התיעוד הרפואי שהיה בביה"ח, בו נפטר המנוח. גילינו, כי המנוח אושפז בביה"ח שבועיים לפני פטירתו, וכי הצוואה נחתמה על-ידו בבית החולים 5 ימים לפני כן. עורכת הצוואה היתה עורכת דין צעירה, ושני העדים לה לא היו מוכרים לאחות.

הגענו לפגישה עם עורכת הדין הצעירה, תחת סיפור כיסוי של זוג עתיר ממון, שעומד בפני הליך גירושין מורכב. במהלך השיחה אודות הגירושין לכאורה, דיבר עימה החוקר המוסווה, גם על צוואה שעליו לערוך לסבתו המאושפזת, אשר עתידה להוריש ממון רב. עורכת הדין נשאלה, אם ערכה פעם צוואה בביה"ח. מתוך רצון לזכות בתיק 'שמן', השיבה עורכת הדין בהתלהבות, כי ערכה זה מכבר זכרון דברים על מיטתו של חולה מאושפז. לדבריה, החולה אמר לה, כי המוטב, אותו הכיר רק חודשים ספורים, לחץ עליו למנות אותו כנאמן, מתוך חשש כי ימות לפני שתושלם הצוואה. המנוח התרצה והורה לעורכת הדין למנות את המוטב כנאמן עבורו על נכסיו, והורה על חלוקתם בין אחותו לבין עמותת "מתן בסתר", שעמד בראשה. הסיכום היה, שעורכת הדין תכין צוואה על בסיס אותו זכרון דברים, שנחתם בביה"ח.

ואולם, משניסתה עורכת הדין לשוב אל החולה ע"מ להחתימו על הצוואה, המוטב מנע זאת ממנה באמתלה שהחולה מצוי בטיפול נמרץ (מה שהסתבר כשקר גמור), ובחלוף שבוע ימים, הודיע לה המוטב על פטירתו של החולה.

במהלך השיחה עם עורכת הדין, היא ציינה לפתע את שם המנוח, ואז אמר לה החוקר המוסווה "אני מכיר אותו! גם אני חבר בעמותת "מתן בסתר"". על-מנת שלא לעורר את חשדה, החוקר המוסווה לא הוסיף דבר בהקשר זה באותה הפגישה, והם שבו לשוחח על הסדר הגירושין.

למחרת בבוקר חזר אליה החוקר המוסווה, תחת אותו סיפור כיסוי, ואמר לה כי אינו מעוניין להמשיך בהליך הגירושין מולה, מאחר והוא גילה שאינה אמינה. החוקר המשיך ואמר שבערב פגישתם, שוחח עם נשיא עמותת "מתן בסתר", שאמר לו שאחותו של המנוח העבירה אליו את נוסח הצוואה, לפיה כל רכושו עובר לידי המוטב הזר.

עורכת הדין נבהלה ומייד ניגשה לכספת בחדרה, ושלפה מתוכה את זכרון הדברים, שבו הוסיפה בכתב ידה, כי "המוטב ישמש נאמן בלבד לבקשתו של המנוח", וזאת עד לחתימה על צוואה חדשה.

בבקשה לקיום צוואה, שהגיש המוטב לבית המשפט, נמחק אותו משפט וכך יכול היה אותו מוטב לטעון להיותו יורש יחידי של נכסי המנוח.

עוד באותו היום הגשנו תלונה במשטרה נגד המוטב, ומאחר והיו בידינו ראיות מוצקות (הכל צולם ותועד על ידינו), החשוד נעצר בחלוף ימים ספורים, ומשפטו מתנהל בימים אלו, בגין עבירות של עושק, נסיון לקבלת דבר במרמה וזיוף בנסיבות מחמירות.

כתבה ושינתה פרטים מזהים: רוית וקסברגר


 
חקירות | חוקרים פרטיים | בדיקת פוליגרף | מעקבים | חוקר פרטי בגידות